Милена Караилиева е директор „Човешки ресурси“ в Kaufland България. Има близо 15 години опит в HR сферата. В интервю пред фондация „Тръст за социална алтернатива“ (ТСА) тя разказва за екипа на Kaufland България, неговото разнообразие и как културните различия допринасят за успеха на водещата ритейл компанията у нас.
Kaufland България е партньор на ТСА по линия на проекта „Първи стъпки за професионално развитие“.
Защо е важно всяка компания да търси разнообразието в своя екип и да се стреми да няма предразсъдъци по етнически или други признаци?
Работодателите са все по-отворени към разнообразието в екипите и търсят начин да интегрират колкото се може повече хора към него. Културата на всяка голяма международна компания, каквато е и Kaufland, дава възможност за изява и развитие на хора от всички религии и раси, възраст и пол, както и хора с различни възможности. Разделението по каквито и да било признаци само биха ни отдалечили от идеята да привличаме най-добрите таланти и да поддържаме висока удовлетвореност за служителите ни в екипа, което от своя страна би се отразило и върху ефективността на работните процеси.
Kaufland оперира в няколко държави в Европа, затова многообразието за нас е част от нашата корпоративна култура, то е част от ДНК-то ни, което допринася за богатия ни вътрешен климат. На международно ниво в компанията работят хора от 100 националности в 8 държави и в управлението на човешкия ресурс културното многообразие се приема като възможност да общуваме на едно ниво, с нужното уважение и толерантност.
В България Kaufland предлага изключително богат избор от възможности за работа в своите три основни структури: магазинна мрежа, логистичен център, административен офис. В тях намират реализация хора от почти всяка сфера на дейност – търговия, продажби, маркетинг, човешки ресурси, информационни технологии, строителство, финанси и счетоводство, логистика и много други. Съгласно политиката ни за равнопоставеност всеки кандидат има равни възможности, а процесът на подбор e фокусиран изцяло върху личностните и професионалните качества на кандидатите.
От какво най-често се страхуват работодателите, кое ги спира да бъдат „по-отворени“ за различията между хората и културите?
Не бих го нарекла „страх“, а осъзнаване на необходимостта да се отдели нужното време и усилия да се приобщят хора с различно образование, ценностна система, работни навици. Обикновено има нужда и от по-обстойно въвеждащо обучение, което означава и от допълнителни инвестиции във време и средства.
Друга причина би могла да е нетолерантността спрямо многообразието. Тук смятам, че за нейното преодоляване водеща роля има ръководният екип, който може да създаде атмосфера на разбиране, взаимопомощ и доверие. При сформирането на екипите в Kaufland се опитваме да осигурим по-голямо многообразие, защото вярваме, че така успяваме да постигнем по-голяма ефективност и да реализираме целите си. Всички ние сме различни и в това е най-голямата ни сила.
Трябва ли търсенето на разнообразие в екипа да се превърне във водещ бизнес приоритет за повечето български компании и какви са предимствата?
Мисля, че компаниите, които подкрепят многообразието в екипите си само биха спечелили. Развиването на политики за разнообразна и приобщаваща работна среда биха могли например да подпомогнат българските компании за по-лесно и бързо наемане на персонал.
В Kaufland поощряваме служителите ни да са социално отговорни и отворени да приемат различните. Често хората, които не са имали равен старт на по-ранен етап в живота сипоради социално положение, образование или бедност, се доказват като изключително лоялни на компанията служители. компанията. Това обикновено са работливи и всеотдайни хора, оценяващи високо предоставената им възможност за работа и развитие. Те съзнават, че са ценени и поставяни наравно с всички останали, и това допълнително ги мотивира да постигнат професионално развитие. В Kaufland можем да се похвалим с доста примери на колеги, започнали от стартова позиция и получили своето развитие до различни мениджърски нива.
Как подхожда вашата компания към различията в екипите – какви трудности срещате и каква част от екипа ви е с различен етнос, например?
Както вече споменах, многообразието при нас е навсякъде. Освен етнически българи, наши колеги на различни позиции са арменци, украинци, руснаци, роми, турци. А от гледна точка на вероизповеданието, също имаме голямо разнообразие. При необходимост в екипите се провеждат разговори с цел постигане на по-голяма толерантност. За нас като работодател най-важното е всеки служител да е еднакво добре посрещнат в екипа, да се чувства комфортно, да е мотивиран и с желание да изпълнява задачите си.
Срещате ли трудности при наемането на работа?
Ние каним всеки да се присъедини към нашите свободни позиции. В процеса могат да изникнат предизвикателства пред колегите от екипа за подбор на персонала, но с професионалната им експертиза успяваме да стигнем най-важното, а именно до същинската мотивация и умения на кандидата.
Освен това, компанията е социално ангажирана и осигурява задължителното работно облекло, ежедневно за всички смени има освежаващи напитки, топъл обяд и транспорт в радиус от около 50 км от и до логистичния ни център. Колегите от филиалите могат да ползват такси в ранните и късните часове без обществен транспорт. Тези социални придобивки се оценяват изключително високо и много често са ключов фактор за желанието да се започне работа при нас, особено за кандидати с ограничени финансови възможности. В допълнение към социалните придобивки, предоставяме и професионални такива. В партньорство с външни организации като фондация „Тръст за социална алтернатива“ осигуряваме безплатни онлайн курсове за базова компютърна грамотност и английски език.
Преминава ли вашият мениджмънт екип обучения с цел по-малко предразсъдъци?
Да, темата за предразсъдъци и дискриминация е засегната обстойно във вътрешния ни правилник за трудов ред. В Kaufland се стремим към поведение на толерантност, равнопоставеност, даване на равен старт и възможности на всички колеги. И в случай на нужда, ръководителите провеждат обучения със своите екипи по темата.
Още при подбора на нови служители се стремим към максимално обективна преценка на кандидатите. Колегите от отдел „Подбор“ преминават обстойни обучения в тази насока. Добра практика е интервютата с кандидатите да се провеждат винаги на „принципа на четирите очи“, т.е. – да влизаме по двама в интервю. Така осигуряваме и прозрачен процес на подбор.
Експерти от направление „Човешки ресурси“ наскоро преминаха обучение, посветено на „Многообразие и социална отговорност“, а те от своя страна са обучаващи за останалата част от екипа ни. Предстоят и нови обучения по темата в няколко модула, за различни структури от мениджмънта от обслужващия офис, филиалите и логистиката, които ще се проведат с външни партньори, какъвто е фондация „Тръст за социална алтернатива“.
Смятате ли, че вие и други компании трябва да се застъпите за това да има повече разнообразие във фирмите? Кои са ценните уроци, съвети и добри практики от дейността ви в тази посока?
Многообразието в екипите е богатство за една компания. Смятам, че то е съществен фактор за успех и Kaufland е пример за това. Като един от най-големите работодатели на българския пазар, служителите ни винаги са стояли в центъра на нашия интерес и грижа. Ключова роля за формирането на среда на толерантност и разбиране имат приобщаващите ръководители, с личния им пример за коректно, толерантно и недискриминационно поведение.
Добра практика, която бих искала да споделя и която имаме от началото на 2018-а година, е позицията Доверено лице или така наречения „ЧР (човешки ресурси) на четири колела“. Това са наши служители с дългогодишен опит в компанията, чиято основна задача е да изследват работната среда, да поощряват ефективната комуникация и като безпристрастен доверен партньор да бъдат ежедневно на разположение на колегите – съдействайки им лично или насочвайки ги към подходящите колеги в организацията. През последните месеци често се случваше именно Доверените лица да съдействат при решаването на лични проблеми и жилищни затруднения, в търсенето на решение при финансови или здравословни проблеми. Пандемията от COVID-19 постави големи предизвикателства пред някои от нашите колеги, най-вече родители с деца. Възникна необходимостта за голяма част от тях да се осигури гъвкаво работно време, както и технически средства за въведеното дистанционно обучение на учениците. Съпричастността и екипността се проявиха в голяма степен. Посредством нашите Доверени лица бяха организирани и предоставени предметни и финансови дарения, а колеги се включиха и в полагането на доброволчески труд. Създадохме и вътрешна „Програма за психологическа подкрепа“. Всички тези вътрешни инициативи обединихме под мотото „От нашето семейство за Вашето!“