Симона Харизанова е съосновател на едно от най-големите кариерни изложения в България Career Show. Фондация „Тръст за социална алтернатива“, която управлява проекта „Първи стъпки за професионално развитие“ наскоро стана партньор на водещото експо.
Г-жо Харизанова, как смятате, с какво би могла нашата дейност и партньорството ни да обогати мрежата ви?
Мисията на фондация „Тръст за социална алтернатива“ заслужава адмирации. Дейността на Career Show и „Тръст за социална алтернатива“ със сигурност имат много допирни точки със социална значимост. Чрез партньорството си достигаме до нови хора, които търсят възможности за професионалната си реализация, за да им предоставим тези възможности. Това е и един от начините да обърнем повече внимание на въпросите за приобщаване и социално отговорни политики. Заедно работим в посока създаване на благоприятна работна среда, в която няма място за пречки в развитието на служителите.
За нас е ползотворна работата с бизнеса и специалистите медиатори в търсенето на работа и професионална реализация, тъй като сред основните ни цели е да улесним процеса на намиране и подготовка за работа на младежи от уязвими групи. Смятате ли, че бизнесът в България се „отваря“ в наемането на по-разнообразни групи младежи?
Вярвам, че определено бизнесът върви в тази посока в световен мащаб, в това число и у нас. Все по-голямо внимание се обръща на стратегиите срещу дискриминацията на работното място. В последните години проблемът с дискриминацията, в социума като цяло и бизнеса в частност, се постави в центъра на общественото внимание. Затова и усилията на бизнеса са са насочени именно към постигането на максимална равнопоставеност. Простичък, но показателен пример за това са новите стандарти за подготовка на автобиография. За много представители на бизнеса е напълно нормално в едно CV да не присъства информация като снимка, дата и място на раждане, семеен статус. Това се прави с цел кандидатите да бъдат подбирани на база опита и уменията им, като максимално се ограничи информацията, която може да доведе до дискриминация на база възраст, местонахождение, раса и т.н. Убедена съм, че бизнесът поема в посока, в която компетенциите на кандидатите са определящият фактор при тяхното наемане.
В тази връзка отново и заради Ковид пандемията разбира се, какви нови тенденции регистрирате на пазара на труда?
КОВИД-пандемията и всички предизвикателства, които тя създаде, може да се окажат “пробуждането” на бизнеса. Все повече компании разбраха, че продуктивността не се ограничава между стените на офисите и предлагат опции за напълно дистанционна работа, когато дейността на компанията позволява това. Сериозен акцент се поставя и на стратегиите за поддържане на менталното и физическо здраве на служителите, разработени след като станаха ясни последствията от продължителен локдаун и тяхната проекция върху професионалната ефективност. Това потвърждават и кандидатурите за наградите за най-добър работодател в България – Career Show Awards. Категориите, в които работодателите кандидатстват най-активно са свързани именно с политиките за социална отговорност, стратегиите за обучение и развитие и стратегиите за поддържане доброто физическо и психическо здраве на служителите. Адаптивността, която показа бизнеса в последните 2 години, е удивителна. В началото на 2020 година забелязахме предпазливост при набирането на нови попълнения в екипите, предвид несигурността. Наблюденията ни са, че пазарът на труда вече плавно започва да се възстановява.
Имате ли данни колко хора и компании са успели да намерят работа и съответно подходящи служители чрез вашето изложение и мрежа? Имате ли данни и примери за наемането на хора от друг етнос или култура?
След всяко издание на Career Show каним работодателите и кандидатите да споделят своята обратна връзка. Над 90% от обратната връзка, която получаваме е положителна. Участниците, които посещават нашите събития са мотивирани хора, активно развиващи своите умения и инвестиращи в своето бъдеще. Мнозинството от работодателите споделят, че са открили подходящи кандидати за техните отворени позиции. Редовно получаваме комуникация от кандидати, които са се включили в минали издания на Career Show, и споделят, че събитието им е било изключително полезно, за да намерят подходящи кариерни възможности за себе си.
Екипът ни вярва, че не следва да се поставя акцент на расовата и етническа принадлежност на участниците, а на техните умения и възможности.
Смятате ли, че бизнесът и фирмите у нас печелят от разнообразието в техните екипи и трябва да насочат повече усилия в стимулирането на този процес?
Смятам, че представителите на бизнеса в България трябва да имат активна политика за приобщаване и да дават повече гласност за нея. От пълноценното приобщаване на младежи от уязвими групи печели и бизнесът, и обществото. За да поощрим добрите примери в тази посока, сме включили специална категория в ежегодните награди за най-добър работодател – “Стратегия за толерантност и приобщаване”, която цели да отдаде заслужено признание на усилията на фирмите в посока създаването на благоприятна работна среда за служители от различни групи.
Как се отрази Ковид пандемията на дейността ви, имаше ли спад на търсенето и потенциалното предлагане? Колко работодатели очаквате тази година?
Пандемията е предизвикателство за нас, както и за всички заети в събитийния бизнес. Помогнаха ни естествено технологиите. В допълнение виртуалните събития имат едно голямо предимство – те снемат физическите граници и дават възможност на кандидатите да намерят нови възможности за себе си, където и да се намират.
Както споменах, предпазливост от страна на работодателите се забелязваше в началото на 2020 година, когато ситуацията все още беше неясна, а фирмите не бяха разработили своите стратегии за справяне с кризата. Наблюденията ни са, че периодът на предпазливост отминава. Работодателите, които участват в кариерни събития, активно търсят нови попълнения за екипите. Не забелязваме значителен спад в търсенето и предлагането на нови възможности. Тазгодишното издание на Career Show ще се проведе в хибриден формат. На живо в Sofia Event Center на 29 септември и онлайн на 30 септември. В двата дни на събитието очакваме да се включат 200 работодатели и 8000 кандидати.
Планирате ли нещо ново за това издание или догодина?
От тази година нашето експо прерасна в пълноценна кариерна общност за професионално и личностно развитие. Участниците имат безплатен достъп до ежемесечни тематични събития, посветени на подобряване на професионалните им умения, подпомагане на кариерното им развитие и поддържане на добрия баланс между работа и личен живот. Погрижили сме се да поканим доказани експерти от HR-индустрията, кариерни ментори, психолози и успешни хора, които да споделят ценен опит и съвети за успешна кариера и щастлив живот. Освен това участниците имат целогодишен достъп до актуалните предложения за работа на водещи работодатели. Всеки, който желае да се присъедини към кариерната ни общност на Career Show, може да го направи като се регистрира безплатно на нашия сайт.